نحوه‌ی نظافت اصولی یخچال فریزر

این روزها میزان دغدغه روزانه‌ی افراد به حدی بالا رفته‌است که دیگر مجالی برای تمیزکاری و نظافت داخل محفظه یخچال فریزر باقی نمی‌ماند. به طور کلی امور مربوط به نظافت لوازم‌خانگی آشپزخانه نیازمند صرف مدت زمان و دقت بالایی می‌باشد زیرا این نوع لوازم حساسیت زیادی دارند. این مورد مخصوصا برای دستگاهی چون یخچال فریزر بیشتر صدق می‌کند زیرا مساله‌ی مهم؛ نگهداری سالم انواع گوشت، لبنیات، کلیه‌ میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد. بنابراین لزوم تمیزکاری و پاکسازی اصولی یخچال فریزر بسیار حائز اهمیت است.

در این محتوا سعی داریم با ارائه‌ی راهکارهای مختلفی پاکسازی محفظه ‌یخچال فریزر را به امری ساده و حتی لذت‌بخش تبدیل کنیم. ممکن است با خود بیندیشید که چگونه ممکن است امر نظافت به کاری لذت‌بخش تبدیل شود؟ برای پاسخ باید بگوییم که نظافت اصولی محفظه‌ی یخچال فریزر منجر به افزایش ماندگاری موادغذایی و حفظ کیفیت هرچه بهتر آن‌ها منجر می‌شود. تمیزکاری و نظافت زمانی لذت‌بخش خواهد شد که شما موادغذایی سالم‌تر، باکیفیت‌تر و با عطر و طعمی دلچسب‌تر داشته باشید. با ما همراه باشید تا با ارائه‌ی ترفندهایی ساده؛ کیفیت و سلامت موادغذایی شما و سایر اعضای خانواده را تضمین کنیم.

مراحل مورد نیاز برای تمیزکاری محفظه‌‌ی یخچال

مراحل تمیزکاری و نظافت محفظه‌ی یخچال به شرح زیر می‌باشد:

  • خارج‌کردن یخچال فریزر از جریان برق
  • خروج کلیه موادغذایی داخل یخچال
  • برداشتن طبقات شیشه‌ای یخچال و نظافت آن‌ها
  • فرایند پاکسازی طبقات شیشه‌ای و کشوهای یخچال فریزر
  • نظافت و تمیزکاری محفظه‌ی داخلی یخچال و فریزر
  • خشک‌کردن کامل تمام قسمت‌ها
  • چیدمان مجدد کلیه طبقات و کشوها

قطع کردن جریان برق یخچال فریزر

برای شروع ابتدا لازم است که یخچال فریزر را به طور کامل از جریان برق خارج نمایید. دلیل این امر چیست؟ این موضوع دو دلیل اساسی دارد. مورد اول این است که هنگامی که شما موادغذایی را از یخچال فریزر خارج می‌کنید و مشغول تمیزکاری هستید، به موتور و کمپرسور یخچال فریزر فشاری وارد نشود. اگر در هنگامی که در یخچال فریزر به خاطر تمیزکاری باز است، دستگاه به برق متصل باشد، به کمپرسور یخچال فریزر برای خنک‌سازی محفظه‌ی دستگاه فشار بسیار زیادی وارد می‌شود که ممکن است منجر به آسیب به موتور دستگاه شود.

حال پس از آنکه دستگاه را از برق خارج کردید، اگر داخل محفظه‌‌ی یخچال برفک بود، بهتر است ابتدا یخچال فریزر خود را یخ‌زدایی کنید. برای این کار باید به مدت 1 الی 2 ساعت صبر کنید تا یخ داخل فریزر آب شود تا راحت‌تر بتوانید آن را تمیز کنید. در این مدت یک سینی کوچک زیر فریزر قرار دهید تا یخ‌های آب‌شده داخل آن قرار گیرد. همچنین توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خیس‌شدن کف آشپزخانه و واشر در یخچال، حوله‌ای را روی واشر پایین در یخچال قرار دهید. اگر وضعیت داخل محفظه‌ی یخچال فریزر به گونه‌ای است که به یخ‌زدایی نیازی نیست، می‌توانید فرایند تمیزکاری را پس از خروج موادغذایی شروع نمایید.

خروج موادغذایی داخل یخچال و فریزر

اکنون زمان آن رسیده‌ تا موادغذایی را از یخچال و فریزر خارج کنید. برای این کار باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. به طور مثال، هنگام جابه‌جا کردن تمام ظروف و بسته‌بندی‌های موادغذایی، احتیاط کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که ظرف شیشه‌ای ترشیجات بر اثر کمی بی‌دقتی بیفتد و بشکند. بنابراین در جابه‌جایی کلیه ظروف شیشه‌ای و سایر ظروف بینهایت دقت کنید. مورد دیگری که باید همیشه حواستان به آن باشد، درب ظروف مختلف مانند درب سس، انواع چاشنی‌ها و درب ظروف ترشی می‌باشد.

باز ماندن درب ظروف موادغذایی این چنینی، منجر به فساد زودتر و سریع‌تر این نوع غذاها می‌شود. علاوه بر این، باز ماندن درب ظرف خوراکی‌هایی که چاشنی، ادویه و مواردی مشابه با این قبیل از طعم و عطردهنده‌ها را دارند، منجر به ایجاد بوی نامطبوع داخل محفظه‌ی یخچال می‌شود. این بو می‌تواند عطر، طعم و کیفیت سایر موادغذایی خصوصا میوه‌ها و سبزیجات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نکته‌ی مهم دیگر این است که حتما تحت هر شرایطی تاریخ مصرف موادغذایی که روی بسته‌بندی آن‌ها درج شده‌است را بررسی کنید. بهترین زمان ممکن برای حذف موادغذایی که تاریخ مصرفشان گذشته، هنگامی است که قصد تمیزکاری یخچال را دارید. به این شکل هم فضای بیشتری در اختیار دارید و هم محفظه‌ی یخچال را تمیز می‌کنید.

نظافت کامل طبقات شیشه‌ای یخچال فریزر

برای شروع فرایند پاکسازی یخچال فریزر، ابتدا باید تک‌تک طبقات را از روی ریلشان خارج کرده و سپس فرایند تمیزکاری را شروع کنید. به دلیل حساسیتی که طبقات شیشه‌ای دارند و ممکن است خط و خش روی آن‌ها پدیدار شود، به آرامی این طبقات را از جای خودشان خارج کنید. شما می‌توانید با پارچه‌ای آغشته به ماده تمیزکننده‌ی طبیعی مانند سرکه و جوش‌شیرین و یا نهایتا با پارچه‌ای که به کمی آب و صابون آغشته شده‌است، طبقات شیشه‌ای را تمیز کنید بدون آن که حتی نیاز باشد آن‌ها را از جای خودشان خارج کنید. البته اگر روی این سطوح لکه‌ای قدیمی قرار گرفته باشد، پاکسازی آن‌ها کمی سخت می‌شود چون ممکن است نیاز باشد که با شدت بیشتری روی لکه‌ها را تمیز کنید؛ این کار به لبه‌های نگهدارنده‌ی طبقات شیشه‌ای فشار وارد می‌کند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این طبقات را از یخچال فریزر خارج نمایید. در این صورت امکان پاکسازی ریل‌های نگهدارنده‌ی این طبقات را نیز خواهید داشت. میزان کثیفی در این قسمت‌ها به مرور زمان به قدری زیاد می‌شود که قرارگیری صحیح طبقات، با مشکل مواجه می‌شود.

پس اگر قصد دارید تا به طور کامل محفظه‌ی یخچال فریزر را از هر نوع آلودگی و کثیفی نجات دهید، به هیچ عنوان از ریل‌های نگهدارنده‌ی طبقات شیشه‌ای غافل نشوید.

به طور کلی، موثر‌ترین روش برای پاکسازی طبقات شیشه‌ای یخچال فریزر این است که آن‌ها را از جایگاهشان خارج کنید و پس از آنکه با محیط اطراف هم دما شدند، در سینک ظرفشویی با آب‌ولرم و اسکاچی تمیز و مقداری مایع‌ظرفشویی شستشو دهید.

نظافت کامل کشوهای نگهداری مواد غذایی یخچال فریزر

شاید مهم‌ترین بخش هر یخچال، کشوهای نگهداری میوه و سبزیجات و برای فریزر، کشوهای نگهداری گوشت، مرغ و سایر موادغذایی یخ‌زده باشد. در این قسمت‌ها، به دلیل اینکه حجم انبوهی از موادغذایی را در خود ذخیره می‌کنند، احتمال ایجاد لکه و کثیفی بالا می‌باشد. بنابراین باید همواره به تمیزی این قسمت توجه شود؛ زیرا آلودگی در این نواحی می‌تواند منجر به افت طعم، عطر و کیفیت سایر موادغذایی ذخیره‌شده در این قسمت‌ها شود. اما فرایند پاکسازی در این قسمت‌ها چگونه شروع می‌شود؟ برای نظافت کشوهای نگهدارنده‌ی میوه و سبزیجات شما باید آن‌ها را از جایگاهشان خارج کنید و با یک اسکاچ تمیز و نرمی که به مایع‌ظرفشویی آغشته‌شده شستشو دهید و در آخر هم با آب‌گرم، آبکشی نمایید. در اکثر مواقع با این روش آلودگی‌ها از بین می‌روند.

اما اگر لکه‌ها با این روش از بین نرفتند، چه باید کرد؟ آیا راهکارهایی به جز شستشو با آب‌ولرم و مایع‌ظرفشویی وجود دارد که موثر باشد؟ خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت است؛ در ادامه به معرفی راهکاری فوق‌العاده جهت حذف تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌ها می‌پردازیم.

با لکه‌های سرسخت چه باید کرد؟

اکثر لکه‌های ناشی از غذاهایی که روی سطوح مختلف یخچال فریزر پدید می‌آید، هرچقدر هم که قدیمی باشند و پاکسازی آن‌ها دشوار باشد، با حرارت آب‌گرم و قدرت پاک‌کنندگی مایع‌ظرفشویی از بین می‌روند. اما اگر به هر دلیل لکه‌ها پاک نشدند، از جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید. سرکه و جوش‌شیرین به عنوان بهترین پاک‌کننده‌های بدون‌بو شناخته می‌شوند که تقریبا برای پاکسازی همه چیز بکار می‌روند. خواص فیزیکی و شیمیایی این دو ماده در کنار یکدیگر ترکیبی فوق‌العاده قدرتمند را به وجود می‌آورد که توانایی پاکسازی تمام آلودگی‌ها را دارد.

برای استفاده از این مواد باید به این شکل پیش روید که روی پارچه‌ای تمیز مقداری سرکه و جوش‌شیرین بریزید و پارچه را روی لکه مورد نظر قرار دهید و سپس کمی صبر کنید. حدود 2 الی 3 دقیقه زمان برای اثرگذاری این ترکیب روی لکه زمان لازم است. پس از این زمان مجددا با اسکاچ، مایع‌ظرفشویی و آب‌ولرم روی محل لکه را تمیز کنید؛ نتیجه‌ی کار بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 

در آخر، نوبت به خشک‌کردن تمام طبقات شیشه‌ای و کشوهای یخچال فریزر می‌رسد. برای طبقات شیشه‌ای کافی است که با یک پارچه‌ی نخی لطیف تمام قسمت‌های آن را خشک کنید. اما برای کشوهای نگهدارنده‌ی موادغذایی نیازی به این کار نیست؛ فقط اجازه دهید که کشوها در گوشه‌ای باقی بمانند به طوری که کاملا خشک شوند. شما می‌توانید جهت اطمینان از خشک‌شدن کامل کشوها، از دستمال حوله‌ای استفاده نمایید.

نکته‌ی مهم: برای نظافت محفظه‌ی یخچال فریزر از سفیدکننده و سایر شوینده‌های قوی استفاده نکنید زیرا می‌تواند به بدنه‌ی طبقات، کشوها و سایر قسمت‌های یخچال فریزر آسیب برساند. علاوه بر این، این نوع شوینده‌ها بوی تند و نامطبوعی دارند که روی سطوح مختلف باقی می‌ماند و غذاهای شما می‌تواند بوی این مواد را به خود جذب نماید. به این شکل می‌تواند تاثیر بسیار مخربی روی کیفیت، عطر و طعم موادغذایی داشته باشد.

نظافت کامل محفظه‌ی داخلی یخچال فریزر

پس از اتمام فرایند پاکسازی قفسه‌های شیشه‌ای و کشوها، نوبت به تمیزکاری محفظه‌ی داخلی یخچال فریزر می‌باشد. در این مرحله، باید به سراغ سایر قسمت‌های باقی‌مانده از یخچال فریزر رفته و به نظافت این قسمت‌ها بپردازیم. برای پاکسازی این نواحی، مانند مرحله قبل باید از تمیزکننده‌های بدون‌بو و طبیعی استفاده کنید. شوینده‌هایی مثل جوش‌شیرین و سرکه نه تنها آلودگی‌ها را از بین می‌برد، بلکه می‌توانند در زدودن بوهای نامطبوع کمک شایانی کنند.

برای نظافت به کمک این مواد، ابتدا 2 قاشق‌غذاخوری جوش‌شیرین و حدود 6 قاشق‌غذاخوری سرکه را در 500 میلی‌لیتر آب حل کرده و محلول حاصل شده را در یک اسپری بریزید. حال محلول را روی قسمت‌های مختلف محفظه‌ی داخلی یخچال فریزر اسپری کنید و سپس با یک پارچه‌ی تمیز یا حتی برس تمیز، تمام نواحی رو خوب تمیز کنید. اگر جایی لکه‌ای مشاهده کردید که به سادگی پاک نشد، مقدای از محلول را روی لکه‌ی مورد نظر اسپری کرده و حدود 3 دقیقه صبر کنید تا محلول به بافت لکه کاملا نفوذ کند. حال اگر کمی لکه را با برس یا دستمال پارچه‌ای تمیز کنید، می‌بینید که لکه به سادگی از بین می‌رود.

چیدمان مجدد موادغذایی در یخچال فریزر

پس از انجام تمامی این مراحل شما می‌توانید که موادغذایی خود را مجددا داخل یخچال فریزر قرار دهید و دستگاه را به جریان‌برق متصل کنید. توصیه می‌شود که موادغذایی را به نحوی داخل یخچال فریزر قرار دهید که دسترسی به آن‌ها آسان و سریع باشد و در عین حال همه چیز مرتب و منظم به نظر برسد. برای نحوه‌ی چیدمان موادغذایی در یخچال فریزر می‌توانید به گونه‌ای عمل کنید که تمام موادغذایی بر اساس نیاز و میزان مصرف خود و اعضای خانواده طبقه‌بندی شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در چیدمان مجدد موادغذایی در یخچال فریزر وجود دارد این است که باید ظروف غذا، سس و چاشنی‌ها کاملا تمیز باشد. اکثر کثیفی‌های محفظه یخچال فریزر به علت تمیز نبودن ظروفی که داخل یخچال فریزر گذاشته می‌شود، پدید می‌آید. ممکن است هنگام جابه‌جایی غذاها از قابلمه و ماهیتابه به بشقاب یا ظروف شیشه‌ای، کف ظروف مقداری روغنی شده باشد و شما آن را ندیده باشید. هنگامی که آن را داخل یخچال قرار می‌دهید، کف طبقه‌ی شیشه‌ای یخچال کثیف می‌شود. این تنها یک مورد از هزاران مواردی است که در طول روز، منجر به کثیفی محفظه‌ی یخچال فریزر می‌شود. پس همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از قراردادن هر ظرفی در یخچال فریزر، باید از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

مزایای تلویزیون با رزولوشن 4K چیست؟

ترفندهای جذاب تمیزکاری با جاروبرقی

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *